Checklista för flyttstädet kan spara dig tusentals kronor

smart checklista för flyttstädningen

Använd en checklista som du kan skriva ut för att göra städningen av din lägenhet enkel och ordentlig. Du minskar på stressen som hör till flytten, och bättre än så, du sparar tusentals kronor på potentiella avgifter från din hyresvärd.

För ärligt talat, att flytta är väldigt jobbigt. Jag hoppas att du ska flytta till en lägenhet som är finare, större och billigare! Men oavsett anledningen till varför du ska flytta så bör du planera väl i förväg så att du kan se till att du undviker dyra avgifter från hyresvärden för att du inte lämnat lägenheten i samma fina skick som den var då du flyttade in.

Det är inte svårt att städa din lägenhet

Börja för det första med en bra lista. Du kan googla ”checklista för städning”, ”utskrivbar checklista för städning”, ”checklista flyttstäd hyreslägenhet” eller liknande. Hitta en lista som du tycker om och skriv ut den. Följ den sedan till punkt och pricka.

Gå igenom checklistan i förväg

För det andra, du bör också kolla igenom listan innan du flyttar. Sätt dig ner en vecka innan flytten och gå igenom den. Om du har valt en väldigt bra lista så kommer ingenting att fattas på den, men fråga dig ändå, fattas det något på listan? Skriv ner vad du kommer på. Din lägenhet har säkert sina egna vrår som behöver din uppmärksamhet, så se till att du skriver ner dem med.

Skaffa städmaterial

Det tredje du bör göra är att skaffa dig materialet du behöver och de bästa verktygen möjligt. Bäst är om du gör detta samtidigt som du kollar igenom din lista. Gör då samtidigt en inventering på ditt städmaterial och se om något fattas, och om något gör det, skaffa dig det. Fundera på vilka saker som kan göra ditt flyttstäd snabbare samt förbättra resultaten och kolla i första hand om du kan låna dem. Kanske kan du exempelvis låna en kraftfull dammsugare, två stora hinkar, en proffsig mopp och en fantastisk platsskrapa till fönstren.

Städa när lägenheten är tom

För det fjärde, städa när lägenheten är tom. Sätt åt sidan en hel dag till städningen efter du har flyttat ut. När du planerar din flytt och när du säger upp lägenheten till hyresvärden så se till att du planerat in tid för städningen, efter du flyttat ut och lägenheten är helt och hållet tom. Inget är svårare än att städa en lägenhet fylld med skräp och flyttlådor, och inget är lättare än att städa den när den är helt tom.

Femma på listan är att bjuda in några vänner. Inget snabbar på städningen så mycket som några extra hjälpande händer. Bjud Jimmy och Klara på några öl på krogen nu på lördag efter att de spenderat ett par timmar med att hjälpa dig i kampen mot en ren lägenhet.

För det sjätte, följ regeln ”uppifrån och ned”. Om du städar det som sitter högt upp först och golvet sist, så kommer allt damm och smuts som faller ner inte smutsa ner ett nystädat golv. Börja högt upp såsom ovanpå fönsterkarmarna eller gardinstänger, ta bort spindelväv i taket och arbeta dig sedan nedåt mot bänkskivorna i köket, vitvarorna och allmän damning. Städa golvet sist.

Om du vill spara tid och ork – Anlita en billig städfirma för flyttstäd i Västerås så kommer vi och städar rent åt dig!